Crookers interview

crookers1En av de flummigaste intervjuerna jag gjort tror jag. Har hört från andra som träffat dem att det tenderar att bli lite snöigt. 34 minuters material och det kändes tveksamt om jag ens kunde använda tio minuter.

Strunt samma, plockat ut det som känns intressant men det blir lite halvfånigt ibland. Vi pratade fram och tillbaka i säkert 20 minuter om hur de träffades. De drog alla möjliga historier men jag har klippt ihop det till en short-version🙂

Jag har älskat Crookers remixar sedan säg 2005. Vi spelade alltid, alltid minst en Crookersremix i Electron. De producerar idag även egen musik, men jag föredrar definitivt deras mixar. Nya remixen av Miike Snows Animal är ju helt jävla fantastisk. (Lyssna på den längre ned) En fin pojke önskade den när jag spelade på Svanen förra veckan. Sen dansade han lyckligt och jag log som en nyfrälst.

Who are Crookers?
Italienska DJ’sen Bot & Phra. Blev välkända på electrobloggarna nån gång i mitten av 2000-talet då deras remixar ploppade upp överallt. Sen blev de kända för en större massa när deras remix på Kid cudis Day N’ nite blev stor.

Phra bor i en liten by på den italienska landsbygden, Bot inne i Milano. Jag frågar om de egentligen inte borde bo inne i Milano båda två eller kanske till och med flytta till en större stad för att kunna satsa ännu mer på musiken. Men de anser att på grund av internets framfart spelar det ingen roll vart man bor, vilket nog i och för sig är helt sant.

Det var genomgående lite svårt att greppa om de var seriösa eller inte. Vi pratade om vad de skulle göra om de inte jobbade med musik. Förslag på allt från fashion drugdelivery till pizzadelivery… Slutsatsen jag kunde dra var nog främst att det är bäst om de får syssla med musik. Det gör de ändå väldigt bra.

I intervjun hör du, förutom den svenska och de båda italienska ljuva stämmorna:

Crookers feat. Boy 8-bit – The Crow
Rye rye – Wassup wassup (Crookers rmx)
Crookers – Purple lens game (Bloody Beetroots rmx)

Lämna en kommentar

Filed under Intervjuer, Klubb, Konsert, Musique

Kommentera

