Ny musik v.42

Lite sent utskick denna vecka. Sorry. Väntat på svar från skivbolag om att streama Mumford & Sonsalbumet så jag lovar att det va värt väntan! Dessutom har jag varit uppe och härjat i huvudstaden så musikredaktionen fick klara sig utan mig – något de givetvis gjorde med bravur. Massa nytt spännande.

Nytt med följande:
Album
Kings of convenience – Declaration of dependence (Boat behind, Mrs Cold, 24-25)
Mumford & Sons – (Little lion man, Timshel, The Cave)
Singlar
Sista skriket – Dö inte i förtid
Nicolai Dunger – Crazy Train
Sounds like violence – The Emperor’s new clothes
Atlas Sound ft Noah Lennox – Walkabout
Glasvegas – It’s My Own Cheating Heart That Makes Me Cry (Dirty Radio Edit)
Joel Alme – You remember the goodtimes but the goodtimes don’t remember you

Lyssna på Spotifylistan här!

Albumen i veckan som andas höstlöv och raggsockor
Kings of convenience
Återigen kommer norsk pepp från Bergen. Erik Glambek Bøe och Erlend Øye är tillbaka med en ny mysplatta. Boat behind har du hört på K103 förut, men nu lägger vi alltså till två nya låtar från albumet. Ganska mycket att leva upp till efter senaste strålande plattan Riot on an empty street (2004). Om du inte hört den = lyssna lyssna. Misread är en gammal favoritlåt att lyssna på när man är sådär lite smådepp men ändå har hopp. Typ? Och stråkarna i inledningen till I’d rather dance with you i kombination med inledande: I’d rather dance with you than talk to you. OM det bara fick vara så enkelt.

Jag tycker nog i och för sig ännu mer om när (en av mina absoluta favoritnördar) Erlend slår sig fri från tvåsamheten och kör electrosolo. Hans DJ Kicks-projekt från 2004 är grymt, spana in det! Finns tyvärr knappt nåt på Spotify, så köp det istället. Känns aktuellt igen med den tyska microhouse Erlend plockat ut. I think I like it.

Senaste DJ-Kicksskivan kommer i Chromeos regi. Den kan du däremot höra på Spotify. Kolla in denna sida för att ladda ner en av låtarna skivan – for free but of cörs.

Mumford & Sons
Blev mycket intresserad när jag kollade in videon till första singeln (Little lion man) för några veckor sen. Nu är debutalbumet här och jag är ännu mer fascinerad. Länge sen jag välkomnade country- och folkinslag så varmt. Sångaren – Marcus Mumford – påminner mig (lustigt nog?) om Kings of Leon-Caleb, och stundtals anar jag glatt Fleet Foxes-influens?

Albumet kommer inte upp på Spotify förrän nästa vecka, så lyssna här så länge!

Little lion man The Cave White blank page

Lämna en kommentar

Filed under Musique, Nytt på radion, Spotifylistor

Kommentera

