Studera med stil – NYC-tips nr fyra

Emelie och jag är trots allt här för att studera, så nu ska vi visa att vi faktiskt presterar något också. Tips nummer fyra blir alltså att studera i NYC.

Förutom intervjuer och deltagande observation har vi även spenderat en del tid pluggandes. Vart då? Jo givetvis på Starbucks.

I hopp om gratis wireless gick vi glatt dit. Jag köpte den första Frappuchinon för dagen. Sen frågade Emelie hur vi fick internet. Skulle visst krävas att man först köpte nån form av kort. Sen skulle man ringa upp nån snubbe som skulle fixa det… Det blev fort jobbigt så det slutade med att vi intalade oss själva att det vore bra för oss att undvika FB ett tag. Som sociala mediefreakz klarar vi oss inte utan konstant uppdaterande – men detta fick bli en prövning.

IMG_1522

Äntligen är drycken återigen i min strupe

IMG_1524

Extremt peppande pluggmiljö

Under tisdagen tog vi plugget upp en nivå då vi besökte tjusiga Columbia University. Emelie berättar mer nedan.

Blev en kort visit då vi snart fick reda på att herr Tu var sjuk. Men som tur är räknar han med att vara frisk till imorn.

Kolla in Duy Linh Tus sida. Han är ganska fyndig faktiskt när han skriver om sig själv i tredje person. Vi tror han kommer vara alldeles fantastiskt rolig att intervjua imorgon. Efter detta ska vi delta i en paneldebatt om sociala medier. Efter det ska vi gå direkt till festen. Åh kontraster kontraster, vi har sagt det så många gånger och säger det igen. New York är kontrasternas stad.

Tjusigt campus - med tydliga Atenkomplex

Tjusigt campus - med tydliga Atenkomplex

IMG_1544

Krävs en shuttle för att ta sig runt hela området...

IMG_1552

Beautiful campus

IMG_1554

Jag sjunger (?) i lycka över att få besöka Columbia (OBS. Detta är innan jag vet att intervjun är inställd)

Idag hade jag också en ganska märklig dag fylld av just kontraster. Började med att hänga runt å shoppa vinyl i various skivaffärer på lower east side. Tog sedan en lång och lite förvirrad promenad bort till Greenwich village och åt fejkkyckling i wrap på underbara S’Nice. (Tecken på storhet: En av killarna kom fram till mig efter en stund när jag började bli mätt – med en doggybag. ”How did you know?” sa jag. Han bara log. Det var fint)

Sen blev jag stoppad på gatan av en man som frågade om jag bar läppstift för dagen. Jag svarade att jag aldrig bär läppstift om dagen. Han tyckte att jag därför borde gå in i vanen som stod längre fram på gatan. För där skulle jag få läppstift. Sedan skulle jag sända iväg en kyss till alla de stackars amerikanska soldater som skulle vara utsända över jul/nyår. Tagline: ”De behöver din kyss”.

Jag är inte den. Inte den som stöttar the american dream och har någon som helst tanke om att en satsning på militära styrkor är the way to go. Men så såg jag en lycklig kvinna som kom ut med ett nytt nr av Cosmopolitan och en klubba i handen. Jag vill också ha… Så jag gick in.

IMG_1577

Se på den piffiga, rosa vanen

Slutade med att det just då dök ett brasilianskt tv-team som ville filma/intervjua mig när jag blev läppstiftsinsmord samt kysste mitt vykort till militärerna. ”What are you writing for the troops?” frågade kvinnan glatt och körde micken upp i ansiktet på mig. ”Ehh I’m saying Happy New Year. XO XO from Sandra”.

Sen skämdes jag lite, tog min klubba och tidning och gick iväg med mina knallröda läppar.

Lämna en kommentar

Filed under Resor, Youtube

Kommentera

