Miike Snow på Parken

miikesnow

En liten paus i uppsatspluggandet för ett inlägg. Blev så fascinerad av dessa herrar igår att jag måste delge det för er med. Jag har hypat upp trion Miike Snow tidigare då jag blev förälskad i singeln Animal för några månader sen. Inte blev det bättre efter att träffat dem och sett dem live.

Mötte upp med hela bandet (a.k.a. Pontus Winnberg, Christian Karlsson och Andrew Wyatt) innan spelningen på Parken. Huvudsångare, och enda New Yorkbon i bandet, Andrew Wyatt, bad i princip om ursäkt för att han var med då han pratade engelska. Jag hade ju formulerat mina frågor multispråkligt här då, så jag sa att det va helt lugnt. Dock så vet jag av erfarenhet att det oftast går ganska illa att intervjua tre personer samtidigt om man gör det för radio. Jag frågade därför om de kunde välja ut en som fick svara för hela bandet. Undrar i efterhand om det lät lite drygt? Hoppas och tror inte det dock…

Den fantastiska idén att snurra champagneflaskan för att lösa problemet, resulterade i att Pontus fick ta hand om pratet. Andrew bad om en rematch men det blev det inget av.

Det resulterade i en timmes prat om allt från Toxic (Pontus och Christian var med och proddade den ja. Bästa Britneylåten – no competition) till varför man ska hänga i Seattle. Var ett litet solsken som öppenhjärtligt pratade om det mesta. Sen blev det mycket off-the-record som jag i ärlighetens namn tänker låta vara det också. Då jag lever i uppsatsskrivande just nu får klippningen vänta, men så fort uppsatsen är inne fixar jag intervjun och lägger upp den här förstås.

Konserten på Parken var utsåld. Mysig förbandskonsert med Little Majorette. Började väldigt bra till och med med skön och enkel popmusik, men segades ner något längre in i spelningen. Mycket potential, men lite för likriktat och enkelt. Det må vara en liten scen, men jag efterfrågade lite mer liv och rörelse.

Sen gick herrarna på i sina vita masker. Det var redan varmt i Parkens lilla källarlokal, och deras intro gjorde inte direkt värmen mindre påtaglig. Jag filmade Animal som du kan se nedan. (Fortfarande inte ägare av en videokamera så ja återigen, dålig ljud/bild, men som vanligt vill jag i alla fall att ni ska få en känsla av stämningen) Efter halva låten rann svetten ner över ansiktet och förblindade mitt högeröga. Men jag log sådär larvigt nöjd ändå.

Priset för bäst på scen går till Christian. Galen energi. Trummade som en idiot och han rörde sig så skönt på scenen. Var också en fruktansvärt bra stämning i den fullsmockade lokalen. Folk var glada och det verkade finnas riktigt många sanna fans där då det blev mer av allsång än jag trott. Så även om Pontus menade att de hade sin allra största fanskara i södra USA, så finns det definitivt ett stort, hängivet crowd här med. Tror vi kommer se mycket mer av dem framöver.

Missade du dem i Göteborg och Malmö kan du se dem ikväll i Stockholm!

Lämna en kommentar

Filed under Intervjuer, Konsert, Musique, Youtube

Kommentera

