Tomorrow in a year – eller – Darwinoperan – eller – en the Knifehyllning

Trodde jag att jag skulle bli besviken? Nej givetvis inte. Blev jag besviken? Nej givetvis inte. När the Knife satte upp opera på Dansens hus i Stockholm var jag och Sanna där och höll ställningarna i söndags.

The Knife har förundrat och fascinerat mig med flera sen starten. Från deras fantastiska elektroniska pop till iscensättning med operasång och performance idag.

Det växlade från att vara mörkt och tungt till poppigt och lyckligt skimrande. Det enda jag kunde – om man nu måste placera det i nåt fack – definiera det som var en upplevelse helt enkelt. En upplevelse där flertalet konstformer samlades och möttes på en plats. Opera passar tydligen alldeles utmärkt i kombination med techno, skönsång och balett.

Jag satt länge och störde mig på att jag inte kunde till 100 procent fastställa att det var Jonathan Johansson som var en av de manliga huvudrollerna. Men visst var det så. Och han var helt fantastisk.

Det som framförallt gjorde detta till en så strålande upplevelse var just Jonathan med sin ömma, känslosamma röst i kombination med den kvinnliga operarösten, den mörka electronican och vackra ljusinstallationerna.

Operan är skriven för tre röster: electropop, klassisk opera och performance vilket gjorde att det hela tiden kändes varierat och det skulle aldrig nånsin gå att säga att opera är tråkigt och sövande. Inte i det här fallet åtminstone.

Så vi gick lyckliga därifrån, med känslan av att precis som jag alltid hoppas på – konstarter kan och bör kombineras i alla möjliga sätt och vis. Vi kommer nog se mycket mer av liknande projekt framöver och jag ser fram emot detta🙂

Här kan du se en samling klipp från operan och drömma dig bort. In i Dreijers och Darwins värld.

2 kommentarer

Filed under Konsert, Musique, Youtube

2 responses to “Tomorrow in a year – eller – Darwinoperan – eller – en the Knifehyllning

  1. Helene

    Slits här plågsamt mellan lyckorus efter att ha sett detta fanTAStiska klipp och förtvivlan över att jag själv inte var där. Va faaaan. Kan någon snälla, snälla lova att fler föreställningar kommer hållas (hemskt gärna i gbg-trakten) eller åtminstone att det inom en snar framtid KOMMER att produceras fler föreställningar i detta manér. Jag ÄLSKAR det här. Jag livnärs av sånt här.

  2. Jag tror ju stenhårt på att det inom kort kommer att produceras mycket skapelser i liknande regi. The Knife inspirerar till stordåd så givetvis kommer andra följa efter. (Och förhoppningsvis kommer iaf någon lyckas hehe)

    Hoppas också att de sätter upp lite fler föreställningar för ja jag förstår din frustration. Det var så mäktigt så makalöst mäktigt.

Kommentera

