Introducing: Gästbloggare Emelie Jönsson & Lyckliga gatan

Mycket trevligt är det att få presentera min första gästbloggare. Emelie Jönsson är en av mina allra bästa vänner. Denna vackra skånska krulltott som precis upptäckt MGMT och kan samtliga Robert Brobergs låtar utantill. Efter att plågat mig i timmar i förra veckan med detta kom hon fram till att det bästa nog vore om hon fick skriva av sig i ett blogginlägg. Eftersom att jag är en väldigt givmild människa lät jag hennes dröm gå i uppfyllelse.

Det hela började när min kära pojkvän ville höra ”Lyckliga gatan fast på franska” innan han skulle sova sin eftermiddagstupplur. Jag letade fram den vackra La maison où j´ai grandi (Huset där jag växte upp) av minst lika vackra Francoise Hardy. Sången finns på albumet med samma titel från 1966. Snabbt förstod vi dock att detta inte var originalet. Det var en cover. Originalet är istället den italienska Il ragazzo della via Gluck skriven av Adriano Celentano. Fantastisk video:

Men det slutar inte där. Den svenska version som är mest känd är Anna-Lena Löfgrens Lyckliga gatan.

Med sin bitterhet över stadens framväxt och moderniseringens glömska lyckas hon skapa en klassiker, som sjungits av alla från Nisse Hellberg och Governor Andy till Fernandoz och Thorleifs. Löfgrens version låg 14 veckor på Svensktoppen 1967. Bara en sådan sak. Men Anna-Lena Löfgren nöjde sig inte. Hon gjorde även den textmässigt något mjäkiga, men dock svängiga covern på covern på covern, Immer am Sonntag, där hon väntar hela långa veckan på söndagen, då hon får träffa sin älskade och är lycklig.

Efter lite letande kan man även hitta den engelskspråkiga versionen Tar and Cement som 1966 framförs av den amerikanska sångerskan Verdelle Smith. Denna version gjordes även med stor framgång av den irländska Joe Dolan, och även av en då 17-årig Caroline Munro som är het, och som senare spelade piloten Naomi som försökte döda James Bond i The spy who loved me. Titta på quinnan.

Lämna en kommentar

Filed under Gästbloggare, Musikvideo, Musique, Youtube

Kommentera

