Rosa julsången 6:e december

Efterklang – Modern drift

Jag säger det direkt. OBS. Denna rosa jullista är inte rangordnad, för då skulle denna kommit betydligt senare för detta är en av de vackraste låtar jag någonsin hört. Jag älskar den innerligt. Och jag tror delvis att det handlar om att det är en sån där låt som jag tycker om att bli lite ledsen av.

När jag var yngre hade jag massor av såna låtar. Såna där låtar som hade varit hans och mina. Låtar som antingen var förknippade med de vackra minnen vi haft, men likväl stunderna som fick en att bli arg och fundera över varför man stannade kvar så länge.

Jag hade inte bara flera låtar, nej flera album av exempelvis Kent som under en lång tid inte gick att lyssna på för att de drog upp så många minnen. Men på den tiden gillade jag det här musikaliska självplågeriet mer. Var lite mer av en emotonåring som gillade att det kändes som att hjärtat skulle brista när Chris Martin sjöng att han aldrig menat att orsaka problem.

Idag väljer jag snarare att lyssna på glad, alternativt aggressiv musik om jag är ledsen eller upprörd. Men ibland smyger sig låtar som den här in och vrider om kniven lite grann.

Det här är låten som inledde mitt 2010 som bäst. Jag var inte speciellt lycklig, och den här låten fick mig verkligen inte att må bättre. Då. Men idag lyssnar jag på den på ett helt annat sätt. Danska Efterklangs första singel från plattan Magic chairs ger mig idag inte bara en lidelsefull känsla av stråkarna, utan har även nån form av lugnande effekt på mig.

Lämna en kommentar

Filed under Musikvideo, Musique

Kommentera

