Rosa julsången 16:e december

Crookers feat. Yelle – Cooler Couleur

Idag måste jag hänga på hetsen. Ska jag va ärlig så är anledningen till att jag inte hakat på än att jag blir så rörd hela tiden. Jag kan inte slå på radion eller tv:n utan att bli tårögd av typ varje låt som spelas och det de diskuterar. Vet inte varför jag blivit så förbannat känslig men det är liksom så fint att se den här gemenskapen. Jag är inte ens där men känner av den rörande stämningen. Gud. Kommer jag haverera helt när jag faktiskt anländer till Malmö imorgon?

Det jag pratar om är givetvis Musikhjälpen i P3. Från måndag till söndag hänger Jason, Noor och Martina i den berömda glasburen nere i Malmö. Sänder radio 24 h om dygnet, förtär enbart flytande föda – och – framför allt samlar in pengar! I år är Musikhjälpens slogan ”Barn är inte till salu” och pengarna som samlas in är till för arbetet mot barnhandel runt om i världen.

Det hela är mycket enkelt, du skänker pengar – från 50 kronor och får då önska en låt. Sen massor av kampanjer, flashmobs och insamlingar vid sidan av detta.

En Populär tavla

En Populär tavla

På Populär har vi så klart bidragit till det här också. Vi har låtit ett gäng kändisar måla. Totalt 20 målningar på en stor tavla. Och målningarna skiljer sig ju minst sagt åt. Från streckgubbe á la Schulman (med tillhörande skojsam replik av Fredrik Wikingsson) till ett abstrakt regn konstruerat av Hanna Fahl herself till en magnifik bild av en tjej som gråter blod vilket målades av Johnossi. Eller ja hur va det nu? Nej just det de råkade ha med sig serietecknaren Kim W Andersson och tog sedan själva credden…

Men gå in på tradera och lägg ett bud!!! Spana in den och de andra auktionerna, just Populärtavlan är redan nu uppe i nästan 5000! Missa inte heller Filip och Fredriks ”objekt” heller. En middag med duon samt tillhörande hemlig gäst. Sist jag kollade va den uppe i 35 000. Helt sinnes.

Men okej tänkte hitta en låt som hade med Musikhjälpen å göra eller som jag i alla fall kunde relatera till programmet men nej. Blev min gamla favorit-electro-duo Crookers och franska powerkvinnan Yelle istället. En cool låt i sin enkelhet.

Lämna en kommentar

Filed under Musique

Kommentera

