Postrocken i mitt hjärta

Jag sitter just nu och jobbar med en tematimme till Musikguiden – och det är min gamla favoritgenre postrock det handlar om. Jag satte i gång lycklig i förra veckan och fick då ett ypperligt tillfälle att dra upp mina gamla älsklingar: Godspeed you black emperor, Red sparowes och Explosions in the sky – to name a few.

Nu ska tematimmen främst behandla postrock idag och hur genren utvecklats, men jag måste få dela med mig av några av mina favoriter genom åren❤

Jag faller ofta för de hjärtskärande stråkarna, skruvade skränljuden och dystra basslingorna. Man skulle kunna säga att jag gillar min postrock nedbrytande och brutal. Ett tips är också att postrock brukar för mig vara den allra bästa plugg/jobbmusiken. Då helst utan vokaler och riktigt, riktigt långa utsvävande låtar!

Jag träffade Mogwai för några år sen och efter intervjun frågade dem vilken som va min favoritlåt och jag sa – utan tveckan – Golden porsche – varpå dem reagerade mycket positivt och sa att det brukade dem faktiskt inte få höra. Ett oväntat val, men en av deras egna favoriter också. (#nöjd) Tyvärr så brukade den tydligen inte passa så bra in i deras livegigs så de skulle inte spela den senare på kvällen (på Roskilde om jag inte minns fel…).

Men det är iaf fortfarande bland det vackraste jag hört i postrocksväg. Lite gladare ton än jag brukar föredra, men lägger in I know what you are but what am I? också så den uppgivna kvoten fylls även från Mogwais sida.

OBS. Min gode vän Johan har satt ihop en underbar postrocks-spotifylista – tips.

1 kommentar

Filed under Kärlek, Musique, Sandra spelar skivor

One response to “Postrocken i mitt hjärta

  1. Har intervjuat 5/8 av banden du nämnde! det som är coolt är att alla är sjukt olika som personer.

    TWDY- sjukt härjiga killar som rökte på och lyssnade på death metal när jag pratade med dem
    Godspeed/Silver Mt Zion – Fiolosofiska, politiska och väldigt bohemiska
    Mono – Ödmjuka, coola och vackra japaner.
    Explosions in the sky – flummiga, nöjda och väldigt seriösa i sitt skapande- bästisar med Mono för övrigt!
    Mogwai – äldre, lugna och de har du ju också träffat🙂
    Go Sandra postrock i etern! (sorry blev helt postrock-pepp)

    dromlabbet.blogspot.com här finns i alla fall explosions-intervjun om du vill lyssna!

Kommentera

